Her finder du svar på spørgsmål, som vores medarbejdere ofte bliver stillet. Fik du ikke svar på dit spørgsmål, er du velkommen til at skrive til birdag@rkkp.dk, så vil vi vurdere, om spørgsmålet er af generel karakter og dermed egnet til at blive besvaret i vores FAQ.
FAQ - Ofte stillede spørgsmål
Hjælp/vejledninger
-
Hvor finder jeg vejledning til indberetningssystemer?
Til RKKP indberettes data via it-systemer specialdesignet til indberetning af data til kliniske kvalitetsdatabaser.
Her finder du en generel vejledning i RKKP-systemer
-
Hvor finder jeg hjælp til brugeroprettelse og support?
Det finder du her: Brugeroprettelse og support
-
Jeg oplever fejl i indtastningen af data, og jeg ved ikke, om det er regionen eller RKKP, som ejer systemet, jeg indtaster i. Hvad gør jeg?
Nogle systemer ejer regionen, andre ejes af RKKP. RKKP yder support til systemerne KMS, TOPICA, COMPOS, Danheart og OPUS. Ændringer i fx journalsystemer som Sundhedsplatformen eller LPR skal afdelinger selv rette.
Hvis fejlen handler om dit eget system, så kontakt regionens kontaktperson, som du finder her: Kontakt regionerne
Hvis fejlen omhandler RKKP-systemer, eller hvis du er i tvivl om, hvilket system du sidder med, så er du altid velkommen til at kontakte databasens kontaktperson. (Sådan finder du databasens kontaktperson: Du trykker på 'kvalitetsdatabaser' på forsiden af RKKP.dk. Derefter trykker du på 'find database' og finder den database, du søger. I boksen 'har du brug for hjælp' trykker du på 'se hvem du kan kontakte om hvad').
-
Hvordan finder jeg kontaktperson for databasen?
Sådan finder du databasens kontaktperson: Du trykker på 'kvalitetsdatabaser' på forsiden af RKKP.dk. Derefter trykker du på 'find database' og finder den database, du søger. I boksen 'har du brug for hjælp' trykker du på 'se hvem du kan kontakte om hvad'.
Brugeroprettelse/password
-
Hvor finder jeg skema til brugeroprettelser?
Her finder du skema til brugeroprettelser: Brugeroprettelse og support
-
Hvad gør jeg, når mit password er udløbet til det system, jeg indberetter i?
Årsrapporter/resultater
-
Hvad er en årsrapport?
Resultater fra de kliniske kvalitetsdatabaser offentliggøres blandt andet i en årsrapport. En årsrapport indeholder opgørelser af indikatorer på afdelings-, regions- og landsdækkende niveau, som er fagligt vurderet og kommenteret. Årsrapporterne bidrager til overblik over kvaliteten på tværs af landet og kan bruges som afsæt for forbedring. Årsrapporterne bliver løbende offentliggjort på sundhed.dk.
-
Hvornår bliver årsrapporten offentliggjort?
Her finder du en plan for offentliggørelse af årsrapporter.
-
Hvorfor bliver min afdeling ikke vist i årsrapporten?
Det kan skyldes måden, hvorpå din region har besluttet, visningen skal være, men det kan også skyldes en fejl. For at udelukke at der er tale om en fejl, kan du kontakte den pågældende databases kontaktperson.
(Sådan finder du databasens kontaktperson: Du trykker på 'kvalitetsdatabaser' på forsiden af RKKP.dk. Derefter trykker du på 'find database' og finder den database, du søger. I boksen 'har du brug for hjælp' trykker du på 'se hvem du kan kontakte om hvad').
-
Hvordan ser jeg de løbende resultater fra min egen afdeling?
Er du ansat på et offentligt sygehus, kan du trække data i regionale LIS-systemer. Kommer du fra en afdeling på et privathospital, kan du se data i Rehfeld-systemet: Afrapporteringssystemer
-
Må jeg se data fra andre afdelinger?
Du må gerne se aggregerede data fra andre afdelinger/regioner end der, hvor du selv er ansat. Men ifølge reglerne på området, må du kun se specifikke data for patienter, du selv har behandlingsansvar for.
Databaser
-
Hvordan finder jeg kontaktperson for databasen?
Sådan finder du databasens kontaktperson: Du trykker på 'kvalitetsdatabaser' på forsiden af RKKP.dk. Derefter trykker du på 'find database' og finder den database, du søger. I boksen 'har du brug for hjælp' trykker du på 'se hvem du kan kontakte om hvad'.
-
Hvem sidder i et databaseteam?
Hvert databaseteam består af en kontaktperson, en datamanager og en epidemiolog.
Her finder du en oversigt over alle databaseteams
-
Hvem er formand for databasen?
På RKKP.dk trykker du på kvalitetsdatabaser, dernæst 'find database' og finder den ønskede database. Du trykker på 'om databasen'; lidt nede på siden finder du styregruppens formandskab og andre medlemmer.
-
Hvad skal der til, før en ny database oprettes?
Hvis en gruppe sundhedsprofessionelle, et videnskabeligt selskab eller lignende ønsker at etablere en database, skal de kontakte RKKP's Videncenter for en indledende drøftelse. Det kan ske via rkkp@rkkp.dk: Oprettelse af databaser
Dataindtastning
-
Hvordan får jeg adgang til at registrere i en konkret kvalitetsdatabase?
Se brugeroprettelse og support
-
Jeg oplever fejl i indtastningen af data, og jeg ved ikke, om det er regionen eller RKKP, som ejer systemet, jeg indtaster i. Hvad gør jeg?
Nogle systemer ejer regionen, andre ejes af RKKP. RKKP yder support til systemerne KMS, TOPICA, COMPOS, Danheart og OPUS. Ændringer i fx journalsystemer som Sundhedsplatformen eller LPR skal afdelinger selv rette.
Hvis fejlen handler om dit eget system, så kontakt regionens kontaktperson, som du finder her: Kontakt regionerne
Hvis fejlen omhandler RKKP-systemer, eller hvis du er i tvivl om, hvilket system du sidder med, så er du altid velkommen til at kontakte databasens kontaktperson. (Sådan finder du databasens kontaktperson: Du trykker på 'kvalitetsdatabaser' på forsiden af RKKP.dk. Derefter trykker du på 'find database' og finder den database, du søger. I boksen 'har du brug for hjælp' trykker du på 'se hvem du kan kontakte om hvad').
-
Jeg kan ikke genfinde mine patienter i databasen, eller der er for mange, hvad gør jeg?
Kontakt databasens kontaktperson, så vil teamet undersøge, hvorfor. (Sådan finder du databasens kontaktperson: Du trykker på 'kvalitetsdatabaser' på forsiden af RKKP.dk. Derefter trykker du på 'find database' og finder den database, du søger. I boksen 'har du brug for hjælp' trykker du på 'se hvem du kan kontakte om hvad').
-
Hvor får jeg et overblik over, hvilke patienter jeg har rapporteret til databasen?
Du kan finde oplysninger om patienter rapporteret til databasen gennem dit eget LIS-system. Hvis du har adgang, kan du via indikatorer se data på CPR-niveau og dermed få overblik over hvilke patientoplysninger, der indgår i databasen; Regionale LIS-systemer
Hvis du er i tvivl, så kontakt din regionale kontaktperson, som du finder her
(Enkelte databaser afrapporteres endnu ikke i LIS-systemer, kontakt da databasens kontaktperson. Se liste over databaser, der afrapporteres her.
-
Hvor finder jeg frister for indberetning til årsrapporter for de enkelte databaser?
Forskningsadgang
-
Hvordan søger jeg om forskningsdata fra en klinisk kvalitetsdatabase?
Her søges adgang til data fra de støttede kliniske kvalitetsdatabaser til forskningsformål: RKKP-forskningsadgang
Læs mere om afgørelse, appelmuligheder og tidsfrister i sagsbehandlingen: Opdaterede retningslinjer
-
Hvor finder jeg vejledning til forskningsadgang?
Her finder du vejledning til systemet
-
Jeg er oprettet i systemet i rollen som 'styregruppemedlem' og vil søge data til mit forskningsprojekt. Kan jeg bruge min allerede oprettede profil?
Nej, det er en ny rolle: 'Ansøger'. For én mailadresse er der tilknyttet én rolle. Derfor skal du som ansøger angive en anden mailadresse end den, der tilknytter sig din rolle som 'Styregruppemedlem'
-
Hvor finder jeg variabellister til forskningsadgang?
Her finder du variabellister til afkrydsning og fremsendelse med ansøgningen:
Variabellister til forskningsadgang
-
Jeg ønsker at udvide data for et allerede udleveret og godkendt dataudtræk, hvad gør jeg?
Ønsker du en regulær udvidelse af ansøgningen, så skal du sende en ny ansøgning. Hvis du mener, at der er en mangel i det leverede udtræk, skal du kontakte den person, du har modtaget data fra. Hvis du er i tvivl, så kontakt databasens kontaktperson. (Sådan finder du databasens kontaktperson: Du trykker på 'kvalitetsdatabaser' på forsiden af RKKP.dk. Derefter trykker du på 'find database' og finder den database, du søger. I boksen 'har du brug for hjælp' trykker du på 'se hvem du kan kontakte om hvad').
-
Hvor lang tid går der typisk fra, jeg har sendt ansøgning om et forskningsudtræk, til data bliver udleveret?
Hvis der ikke er spørgsmål til din ansøgning, stræber vi efter at levere data hurtigst muligt og senest inden to måneder fra modtagelsen af ansøgning.
Dokumentation
-
Hvor finder jeg databasens formål?
Du kan finde hver databases formål ved på rkkp.dk at trykke på 'kvalitetsdatabaser', under 'find database' finder du den ønskede database, dernæst trykker du på boksen, 'om databasen - Læs om databasens formål og indhold om databasen'.
Se i øvrigt oversigt over alle databasers formål.
-
Hvor finder jeg databasens indikatorer?
På rkkp.dk trykker du på 'kvalitetsdatabaser', under 'find database' finder du den ønskede database, og trykker derefter på boksen 'Dokumentation - Se databasens dokumentation og indikatorer'.
Derudover finder du her en oversigt over alle databasers indikatorer her.
-
Hvordan udvikles databasens indikatorer?
Databasernes indikatorer defineres af databasens styregruppe med udgangspunkt i kliniske retningslinjer og viden om god kvalitet. I den proces tages stilling til muligheden for at sikre valide data, der er retvisende for kvaliteten og kan bruges til kvalitetsudvikling.
Data fortolkes løbende og der tages fagligt, epidemiologisk og datateknisk stilling til, om der er behov for justeringer af indikatorer.